Vi har bedt ChatGPT om å lage en oppsummering av Directive (EU) 2025/1892 (OJ L 2025/1892, 26.9.2025)
Dette blir noe av det viktigste for våre kunder å tenke på.
Tema | Mulige konsekvenser / krav | Forberedelser / risikoer |
---|---|---|
Produsentansvar for tekstiler (EPR) | Tekstilprodusenter, importører og distributører vil måtte bære ansvar for hele livsløpet til produktene, inkludert kostnadene for innsamling, sortering, gjenbruk og gjenvinning | Kundene må vurdere kostnadsmodeller, delta i PRO-organisasjoner, justere prissetting og kontrakter |
Separat innsamling av tekstiler | Kommuner og avfallshåndteringsselskaper må etablere effektive systemer for innsamlingspunkt nær sluttbrukere og med helhetlig dekning | Utbygging av innsamlingsnett, samarbeidsavtaler, logistikkplanlegging, insentiver for deltakelse |
Sortering og kvalitet | Tekstiler må sorteres profesjonelt slik at gjenbruk prioriteres. Brukte tekstiler som er vurdert som egnet for gjenbruk skal ikke regnes som avfall | Kvalitetskontroll, opplæring i sortering, investering i sorteringsanlegg og teknologi |
Registrering og rapportering | Norske myndigheter må sette opp register for produsenter av tekstilprodukter; PRO-organisasjoner må rapportere om innsamling, behandling, eksport etc. | Kundene må forberede datainnsamling, systemer for rapportering, sikre at informasjonssystemer er kompatible |
Eksportkontroll | Brukte tekstiler vurdert som gjenbrukbare og tekstilavfall må følges av dokumentasjon ved eksport, for å unngå at de behandles som “avfall” i mottakerlandene | Sporbarhet, dokumentasjonssystemer, kontroll mot “søppeleksport” og samsvar med EU eksportregler |
Matavfall | Bedrifter i næringsmiddelkjeder, hotell/restaurant, produksjon mv må delta i programmer for å redusere matavfall, rapportere og tilpasse praksis | Kalking av matavfallsreduksjon, internmålinger, samarbeid i verdikjeden, forbrukeropplysning |
Tidsplan og compliance | Norske aktører må følge med på nasjonal implementering som må skje innen 2027 | Planlegging i forkant, revisjon av kontrakter og praksis, juridisk gjennomgang |
Innovasjon og eco-design | For å redusere avgifter og byrder, vil produsenter ha insentiv til å designe produkter som er enklere å resirkulere, mer holdbare og kompatible med gjenbruk | Produktutvikling, materialvalg, samarbeid med designere og teknologileverandører |
SMB-hensyn | Mindre aktører får forenklede krav eller utsatte tidsfrister for visse forpliktelser | Kundeanalyse for å se om de kvalifiserer som små, tilby rådgivning, støtteordninger |
Noen utvalgte sitater med kommentarer:
-
Formål og bakgrunn
“The food and textile sectors are respectively the first- and fourth-most resource-intensive sectors …” EUR-Lex
“definition of ‘producer of textile, textile-related or footwear products’ … should be included … so that the scope … obligations are clarified.” EUR-Lex
“Used and waste textile, textile-related and footwear products should be collected separately from other waste streams … the collection network … be close to the end user …” EUR-Lex -
Produceransvar for tekstiler
-
Producenter som setter tekstiler, tilknyttede produkter og fottøy på markedet for første gang må bære ansvaret for avfallet: innsamling, sortering, gjenbruk og gjenvinning. EUR-Lex+1
-
Produsenter må betale for kostnadene relatert til innsamling, sortering, gjenbruk, gjenvinning, og også støtte forskning og innovasjon (f.eks. for bedre design, bedre sorteringsteknologi) EUR-Lex+1
-
Produsentansvarsorganisasjoner (PROer) skal være autorisert og ha økonomisk dekning til å ivareta forpliktelser. EUR-Lex
-
Mikro- og små foretak skal ha forenklede rapporterings- og avgiftsregler for å unngå urimelig byrde. EUR-Lex
-
Det skal etableres et register over produsenter av tekstiler, som medlemsstatene styrer, med harmonisert format for registrering i EU-omfang. EUR-Lex
-
-
Separat innsamling og sortering
-
Tekstiler skal samles separat fra andre avfallsstrømmer (metall, plast, papir osv.). EUR-Lex+2EUR-Lex+2
-
Innsamlingsnettet skal dekke hele territoriet, ikke bare lønnsomme områder, og være “nær sluttbruker”. EUR-Lex
-
Det skal gjennomføres sammensetningsundersøkelser (compositional surveys) av kommunalt avfall for å måle tekstilmengder. EUR-Lex
-
Sorteringskrav: samlete tekstiler skal sorteres slik at gjenbruk prioriteres; bare tekstiler som er vurdert som ikke-gjenbrukbare skal gå til gjenvinning eller annet. EUR-Lex+2EUR-Lex+2
-
Brukte tekstiler vurdert som egnet for gjenbruk (“used textiles assessed as fit for re-use”) skal ikke regnes som avfall. EUR-Lex
-
-
Eksport og kontroll av tekstilavfall
-
Alle separat innsamlede brukte eller avfallstekstiler må sorteres før eksport, og eksport av “used textiles assessed as fit for re-use” må dokumenteres for å sikre at de faktisk er egnet for gjenbruk. EUR-Lex
-
Brukte tekstiler vurdert som egnet for gjenbruk må ledsages av informasjon ved eksport slik at opprinnelse og vurdering kan spores. EUR-Lex
-
Det legges vekt på å motvirke ulovlig eksport til land med utilstrekkelig behandlingskapasitet. EUR-Lex+1
-
-
Matavfall – mål og tiltak
-
Direktivet innfører juridisk bindende mål for reduksjon av matavfall innen 2030, fordelt på produksjon, bearbeiding, detaljhandel, restaurant, husholdninger. EUR-Lex
-
Medlemsstatene må utvide sitt tidlige varslingssystem («early warning reports») til å inkludere matavfall for å overvåke om de ligger an til å nå målene. EUR-Lex
-
Opplysningskampanjer, informasjon til forbrukere og samarbeid i verdikjeden blir et krav. EUR-Lex+1
-
Det skal være en nasjonal kompetent myndighet for koordinering av matavfallsprogrammer og tiltak. EUR-Lex
-
-
Ikrafttredelse og nasjonal implementering
-
Direktivet trer i kraft 20 dager etter publisering i Official Journal → 16. oktober 2025 EUR-Lex
-
Medlemsland må gjennomføre direktivet innen 17. juni 2027 EUR-Lex+1
-
For tekstil-EPR kan det være særskilte frister for implementering for enkelte produsenter/segmenter. EUR-Lex
-
Dersom et medlemsland har strengere eller mer beskyttende tiltak, kan dette opprettholdes under visse betingelser (så lenge det ikke strider mot EU-rett).
-
Dokumentet finner du her.