Gå til innholdet
discount-badge Created with Sketch.

Directive (EU) 2025/1892 (OJ L 2025/1892, 26.9.2025) - Dett må du begynne å tenke på

Vi har bedt ChatGPT om å lage en oppsummering av Directive (EU) 2025/1892 (OJ L 2025/1892, 26.9.2025)

Dette blir noe av det viktigste for våre kunder å tenke på.

TemaMulige konsekvenser / kravForberedelser / risikoer
Produsentansvar for tekstiler (EPR) Tekstilprodusenter, importører og distributører vil måtte bære ansvar for hele livsløpet til produktene, inkludert kostnadene for innsamling, sortering, gjenbruk og gjenvinning Kundene må vurdere kostnadsmodeller, delta i PRO-organisasjoner, justere prissetting og kontrakter
Separat innsamling av tekstiler Kommuner og avfallshåndteringsselskaper må etablere effektive systemer for innsamlingspunkt nær sluttbrukere og med helhetlig dekning Utbygging av innsamlingsnett, samarbeidsavtaler, logistikkplanlegging, insentiver for deltakelse
Sortering og kvalitet Tekstiler må sorteres profesjonelt slik at gjenbruk prioriteres. Brukte tekstiler som er vurdert som egnet for gjenbruk skal ikke regnes som avfall Kvalitetskontroll, opplæring i sortering, investering i sorteringsanlegg og teknologi
Registrering og rapportering Norske myndigheter må sette opp register for produsenter av tekstilprodukter; PRO-organisasjoner må rapportere om innsamling, behandling, eksport etc. Kundene må forberede datainnsamling, systemer for rapportering, sikre at informasjonssystemer er kompatible
Eksportkontroll Brukte tekstiler vurdert som gjenbrukbare og tekstilavfall må følges av dokumentasjon ved eksport, for å unngå at de behandles som “avfall” i mottakerlandene Sporbarhet, dokumentasjonssystemer, kontroll mot “søppeleksport” og samsvar med EU eksportregler
Matavfall Bedrifter i næringsmiddelkjeder, hotell/restaurant, produksjon mv må delta i programmer for å redusere matavfall, rapportere og tilpasse praksis Kalking av matavfallsreduksjon, internmålinger, samarbeid i verdikjeden, forbrukeropplysning
Tidsplan og compliance Norske aktører må følge med på nasjonal implementering som må skje innen 2027 Planlegging i forkant, revisjon av kontrakter og praksis, juridisk gjennomgang
Innovasjon og eco-design For å redusere avgifter og byrder, vil produsenter ha insentiv til å designe produkter som er enklere å resirkulere, mer holdbare og kompatible med gjenbruk Produktutvikling, materialvalg, samarbeid med designere og teknologileverandører
SMB-hensyn Mindre aktører får forenklede krav eller utsatte tidsfrister for visse forpliktelser Kundeanalyse for å se om de kvalifiserer som små, tilby rådgivning, støtteordninger

Noen utvalgte sitater med kommentarer:

  1. Formål og bakgrunn

    “The food and textile sectors are respectively the first- and fourth-most resource-intensive sectors …” EUR-Lex
    “definition of ‘producer of textile, textile-related or footwear products’ … should be included … so that the scope … obligations are clarified.” EUR-Lex
    “Used and waste textile, textile-related and footwear products should be collected separately from other waste streams … the collection network … be close to the end user …” EUR-Lex

  2. Produceransvar for tekstiler

    • Producenter som setter tekstiler, tilknyttede produkter og fottøy på markedet for første gang må bære ansvaret for avfallet: innsamling, sortering, gjenbruk og gjenvinning. EUR-Lex+1

    • Produsenter må betale for kostnadene relatert til innsamling, sortering, gjenbruk, gjenvinning, og også støtte forskning og innovasjon (f.eks. for bedre design, bedre sorteringsteknologi) EUR-Lex+1

    • Produsentansvarsorganisasjoner (PROer) skal være autorisert og ha økonomisk dekning til å ivareta forpliktelser. EUR-Lex

    • Mikro- og små foretak skal ha forenklede rapporterings- og avgiftsregler for å unngå urimelig byrde. EUR-Lex

    • Det skal etableres et register over produsenter av tekstiler, som medlemsstatene styrer, med harmonisert format for registrering i EU-omfang. EUR-Lex

  3. Separat innsamling og sortering

    • Tekstiler skal samles separat fra andre avfallsstrømmer (metall, plast, papir osv.). EUR-Lex+2EUR-Lex+2

    • Innsamlingsnettet skal dekke hele territoriet, ikke bare lønnsomme områder, og være “nær sluttbruker”. EUR-Lex

    • Det skal gjennomføres sammensetningsundersøkelser (compositional surveys) av kommunalt avfall for å måle tekstilmengder. EUR-Lex

    • Sorteringskrav: samlete tekstiler skal sorteres slik at gjenbruk prioriteres; bare tekstiler som er vurdert som ikke-gjenbrukbare skal gå til gjenvinning eller annet. EUR-Lex+2EUR-Lex+2

    • Brukte tekstiler vurdert som egnet for gjenbruk (“used textiles assessed as fit for re-use”) skal ikke regnes som avfall. EUR-Lex

  4. Eksport og kontroll av tekstilavfall

    • Alle separat innsamlede brukte eller avfallstekstiler må sorteres før eksport, og eksport av “used textiles assessed as fit for re-use” må dokumenteres for å sikre at de faktisk er egnet for gjenbruk. EUR-Lex

    • Brukte tekstiler vurdert som egnet for gjenbruk må ledsages av informasjon ved eksport slik at opprinnelse og vurdering kan spores. EUR-Lex

    • Det legges vekt på å motvirke ulovlig eksport til land med utilstrekkelig behandlingskapasitet. EUR-Lex+1

  5. Matavfall – mål og tiltak

    • Direktivet innfører juridisk bindende mål for reduksjon av matavfall innen 2030, fordelt på produksjon, bearbeiding, detaljhandel, restaurant, husholdninger. EUR-Lex

    • Medlemsstatene må utvide sitt tidlige varslingssystem («early warning reports») til å inkludere matavfall for å overvåke om de ligger an til å nå målene. EUR-Lex

    • Opplysningskampanjer, informasjon til forbrukere og samarbeid i verdikjeden blir et krav. EUR-Lex+1

    • Det skal være en nasjonal kompetent myndighet for koordinering av matavfallsprogrammer og tiltak. EUR-Lex

  6. Ikrafttredelse og nasjonal implementering

    • Direktivet trer i kraft 20 dager etter publisering i Official Journal16. oktober 2025 EUR-Lex

    • Medlemsland må gjennomføre direktivet innen 17. juni 2027 EUR-Lex+1

    • For tekstil-EPR kan det være særskilte frister for implementering for enkelte produsenter/segmenter. EUR-Lex

    • Dersom et medlemsland har strengere eller mer beskyttende tiltak, kan dette opprettholdes under visse betingelser (så lenge det ikke strider mot EU-rett).

Dokumentet finner du her.

Directive (EU) 2025/1892 of the European Parliament and of the Council of 10 September 2025 amending Directive 2008/98/EC on waste (Text with EEA relevance)

 

♻️ Eco-Nor AS – Din partner for smartere og grønnere avfallshåndtering.♻️ 

Adresse
Stubberudveien 76, 3031 DRAMMEN
Telefon
46 74 64 64
E-postadresse
post@eco-nor.no
Foretaksregisteret
919637951
Theme primary color
Logo background color
Shop open for business