Farlig avfall oppstår i de fleste virksomheter, enten det dreier seg om kjemikalier, maling, spraybokser, batterier eller oljeholdig avfall.
Håndteringen av dette avfallet er underlagt strenge regler – og med god grunn. Feil oppbevaring kan gi alvorlige konsekvenser for både helse, miljø og økonomi.
Hvorfor er riktig oppbevaring så viktig?
- Miljø og sikkerhet: Blandes ulike typer farlig avfall, kan det oppstå farlige reaksjoner som skader mennesker, dyr eller miljøet.
- Lovpålagte krav: Avfallsforskriftens kapittel 11 stiller tydelige krav til hvordan farlig avfall skal oppbevares. Bedriften er selv ansvarlig for å følge disse.
- Økonomi: Feil oppbevaring kan føre til bøter, økte håndteringskostnader og i verste fall produksjonsstans.
Gode rutiner for trygg oppbevaring
For å sikre en trygg og effektiv håndtering anbefaler vi at alle bedrifter etablerer tydelige rutiner:
- Ikke bland avfallstyper – oppbevar hver fraksjon separat. Det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
- Emballasje - Bruk originalemballasjen der det er mulig, og sørg for at den er hel, tett og merket. Slik kjenner du til innholdet i emballasjen.
- Trygg oppbevaring - Oppbevar avfallet slik at uvedkommende ikke får tilgang.
- Unngå lagring i høyden – plasser flytende farlig avfall nederst, helst i oppsamlingskar.
- Hold orden – tydelig skilting, gode instruksjoner og opplæring av ansatte er avgjørende.
Vår anbefaling
Å investere i gode rutiner og riktige løsninger for oppbevaring av farlig avfall er ikke bare et lovkrav – det er en investering i trygghet, omdømme og bærekraft. Hos Eco-Nor hjelper vi deg med å finne en løsning som oppfyller kravene, reduserer risiko og gjør hverdagen enklere for dine ansatte.
Link -ECO-NOR AS - farlig avfall
Fakta
Kilde - https://www.miljodirektoratet.no/regelverk/forskrifter/avfallsforskriften/farlig-avfall-kommentarer/
§ 11-5 Forsvarlig oppbevaring mv. av farlig avfall
Avfallsbesitteren har ansvaret for at farlig avfall ikke medfører fare for forurensning. Avfallsbesitter må treffe nødvendige tiltak som står i forhold til avfallets mengde, sammensetning og farlighetsgrad for å hindre at fare for forurensning oppstår. Dette gjelder alle avfallsbesittere, både husholdninger og virksomheter. Man bør utvise forsiktighet dersom man er i tvil om avfallets sammensetning, om den riktige håndteringsmåten, om rekkevidden av plikter i regelverk osv. Avfallets farepotensial stiller dessuten krav til lagringsplassen, særlig beskyttelse mot ytre påvirkning, sikring mot uvedkommende/dyr/barn, og krav til at en holder orden og oversikt over avfallet (ryddig og atskilt plassering, tydelig merking mv.).
Både avfallsbesitter og den som håndterer farlig av fall skal sørge for at avfallet er emballert slik at det er egnet for lagring og transport. Emballeringen må tilpasses transportmåte, avstand mv. Virksomhet som har tillatelse etter § 11-6, kan på grunnlag av vilkårene i tillatelsen foreta nødvendig om-emballering for videre transport, lagring, behandling mv.
§ 11-8 Leveringsplikt
Leveringsplikten etter § 11-8 gjelder kun for virksomheter. Kravet i § 11-5 om å ta forsvarlig hånd om farlig avfall innebærer imidlertid at også husholdningenes farlige avfall må leveres. Farlig avfall skal leveres til den som lovlig kan håndtere det etter § 11-6, jf. § 11-7. Kommunene har et særskilt ansvar for at det eksisterer et leveringstilbud for farlig avfall fra husholdningene, jf. § 11-10.
Virksomheter skal levere farlig avfall minst en gang pr. år. Leveringsplikten inntrer imidlertid ikke før den totale mengden farlig avfall overstiger 1 kg. At avfallet overstiger 1 kg betyr ikke at virksomheten umiddelbart må levere, men at virksomheten omfattes av plikten til å levere minst en gang i året. Det følger av § 11-5 at avfallsbesitter må ta forsvarlig hånd om avfallet inntil det blir levert.
Ved nedleggelse plikter den ansvarlige ved en virksomhet å sørge for at det farlige avfallet umiddelbart blir levert til godkjent håndtering. I slike situasjoner kan også oppbevarte produkter, innsatsvarer o.l. ansees som « kassert » eller « overflødig », og dermed behandles som farlig avfall, jf. kommentarene til § 11-9.
Ved kontroll av leveringsplikten vil tilsynsmyndigheten forvente at virksomheten kan fremlegge dokumentasjon på at plikten er overholdt, jf. forskrift av 6. desember 1996 nr. 1127 om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften). Tilsynsmyndigheten kan pålegge virksomheten å fremskaffe slik dokumentasjon dersom den mangler. Aktuell dokumentasjon er kopi eller gjenpart av deklarasjonsskjema, eller kvittering fra lovlig mottak for farlig avfall. For å sikre at levering blir gjennomført kan tilsynsmyndigheten fastsette tvangsmulkt, jf. § 17-6.
§ 11-12 Virksomhetenes deklarasjosnsplikt om avfallets innhold
Virksomheter skal kjenne egenskapene til sitt eget avfall og om nødvendig oppsøke konsulent eller lignende for å få avfallet beskrevet. Virksomhetene har plikt til å gi nødvendige opplysninger om avfallet videre. Normalt vil det være tilstrekkelig å fylle ut deklarasjonsskjemaet, eventuelt med utfyllende informasjon i merknadsfeltet. Noen ganger kan det være nødvendig å bruke vedlegg til deklarasjonen. Den som underskriver deklarasjonsskjemaet er ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Opplysningene som skal gis i deklarasjonsskjemaet omfatter bl.a. leverandør av det farlige avfallet, type farlig avfall, leverte mengder, det farlige avfallets egenskaper, sammensetning og eventuelt innhold av bestemte miljøskadelige stoffer. Deklarasjonsskjemaet skal fylles ut før levering til innsamler, mottak e.l. Når virksomheten selv sørger for transporten frem til mottaks- eller behandlingssted, skal den ansvarlige sørge for at utfylt deklarasjonsskjema følger med transporten.